یکی از چالش های دوستداران اکواریوم های گیاهی، استفاده کردن و یا نکردن از کربن دی اکسید در اکواریوم گیاهی است. جواب ساده است، استفاده از کربن دی اکسید  بستگی به این دارد که شما به دنبال چه اکواریومی هستید و چه مقدار زمان برای رسیدگی به اکواریوم خود دارید. بدون شک شما برای نگهداری موفق بعضی گونه های گیاهان نیاز به سیستم کربن دی اکسید دارید همزمان، تعدادی از گونه ها بدون وجود سیستم کربن دی اکسید  و یا غلظت کمی از کربن دی اکسید  به خوبی رشد میکنند.
اما علت اصلی استفاده از سیستم کربن دی اکسید  چیست؟ زمانی که گیاه رشد میکند نیازمند جذب CO2 از برگها میباشد. تمام گیاهان دارای کلروفیل میباشند ( رنگدانه هایی که باعث سبزی گیاهان میشوند) و وظیفه آنها جذب نور و تبدبل آن به انرژی است. کربن در پیشرفت این فرایند موثر است به عبارتی میزان کربن بیشتر به معنای میزان انرژی بیشتر و در نتیجه میزان رشد بیشتر است.
 سه نوع متفاوت از کربن دی اکسید در فروشگاه ها در دسترس میباشد، سیستم های فشرده (کپسول)، تخمیری و مایع. سیستم فشرده پایدارترین منبع در دسترس علاقمندان است، در این مدل گاز به صورت فشرده در یک مخزن وجود دارد. در صورتی که قصد دارید یک اکواریوم زیبا و کامل را داشته باشید ما استفاده از این سیستم را به شما توصیه میکنیم. با استفاده از سیستم فشرده شما کنترل کاملی بر میزان CO2 خواهید داشت که بسیار با اهمیت میباشد و باعث پایداری اکواریوم شما میشود. سیستم هایی مانند ست CO2 شرکت  ISTA بسیار کاربردی میباشند این نوع سیستم ها دارای کپسول، مانومتر، شیر برقی، دفیوزر ((diffuser و سوپاپ یکطرفه است و در دسترس علاقمندان در فروشگاه آنلاین میباشد که میتوانید از
اینجا خریداری نمایید . در واقع این سیستم ها  هرچه شما نیاز دارید دارا میباشند. داشتن شیر برقی نه تنها باعث  قطع جریان گاز در زمان خاموشی میشود، (اگر غلظت گاز بالا باشد موجب بروز مشکلات برای ماهیها نیز میشود) بلکه باعث صرفه جویی در میزان گاز مصرفی نیز میباشد.
 استفاده از سیستم هایی بر پایه تخمیر میتواند شروع خوبی برای علاقمندانی باشد که قصد تجربه CO2 در اکواریوم خود را دارند. این سیستم راه حلی ارزان برای استفاده از CO2 در اکواریوم گیاهی است. سیستمهای برپایه تخمیر گاهی با نام سیستمهای دستی نیز شناخته میشوند. در سیستمهای تجاری نیز مانند سیستمهای دستی از مخلوط جوش شیرین و شکر و مخمر برای تولید کربن دی اکسید  استفاده میشود. مواد به همراه آب در ظرفی ریخته میشوند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی محلول شروع به تولید کربن دی اکسید خواهد کرد که توسط شلنگ به اکواریوم انتقال داده میشود. این سیستم نیاز به نظافت نداشته و قابل تمدید است. محلول کربن های مایع مانند محلول کربن اکسیس برایت ول  (Brightwell Florin-Axis-Carbon) و یا اکسل شرکت سیکم (seachem Flourish Excel)
کربن را به صورت مایع در اختیار گیاهان قرار میدهد ( حدود 25% از توان سیستم پیوسته را دارا میباشد). مصرف آنها بسیار ساده و بصورت روزانه می باشد. محلول کربن مایع قابل استفاده به همراه سیستم های پیوسته و برپایه تخمیر میباشد و همچنین میتوان از آن به عنوان ضد جلبک با هدف کاهش رشد جلبکها استفاده کرد. هرچند خاصیت ضد جلبک بودن این محصول هدف تولید این محصول نبوده است اما به صورت اتفاقی متوجه خصوصیت ضد جلبک بودن آن شده اند. هرگز از میزان بیش از حد ( (Overdoseاین محصول استفاده نکنید زیرا برای میگوها مضر است.

 

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات دی اکسید کربن مورد نیاز آکواریوم گیاهی میتوانید به بخش  دی اکسید کربن آکواریوم در فروشگاه آنلاین مراجعه نمایید 

expand_less