بسیاری از گیاهان برای رشد نیاز به بستر و یا ماسه دارند. بستر یا ماسه محلی برای کاشت و رشد ریشه گیاهان فراهم میاورد، تامین کننده مواد غذایی مورد نیاز گیاهان است و در زیبایی بصری اکواریوم نیز نقش موثری دارد. در ادامه تفاوت بین بسترها و ماسه ها را مورد بررسی قرار میدهیم.
ماسه: بیش از صد گونه ماسه های متفاوت در دسترس علاقمندان وجود دارد. ماسه ها بسیار متنوع هستند ولی کدام نوع مناسب اکواریوم شماست؟ اگر شما قصد استفاده از ماسه در اکواریوم گیاهی را دارید، سایز مناسب 3 تا 5 میلیمتر میباشد. اگر از ماسه های کوچکتر استفاده کنید (مانند شن) به علت کمبود جریان آب امکان ایجاد سیکل غیر هوازی در بستر زیاد میشود. ماسه ها در شکلهای و سایز های متفاوتی وجود دارند اما دربردارنده مواد غذایی نیستند. بعضی از آنها نیاز به شست و شو دارند اما برای بعضی آب کشیدن کافی است که به دستورالعمل استفاده بستگی دارد. بعضی از شن ها میتوانند پارامترهای آب مانند pH (اسیدیته) را تغییر دهند. توصیه ما استفاده از ماسه های طبیعی میباشد که به هیچ وجه رنگ نشده اند. پیشنهاد ما برای شما کاسپی گراول است که در بردارنده مجموعه ای کاملی از شن های طبیعی است.
 مراقب شن هایی که خنثی به نظر میرسند ولی در حقیقت شیشه رنگ شده هستند باشید. در حالی که این گونه ماسه برای اکواریم های گیاهی مناسب هستند، به ماهیهایی مانند کوریدوراس که کف اکواریوم را برای غذا جستجو میکنند اسیب میزند. ماسه های طبیعی این اثر را ندارند.
بستر: بسترهای حاوی مواد مغذی که در اکواریوم های گیاهی مورد استفاده قرار میگیرند را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. بسترهای کامل: (complete substrate) این دسته از بسترها به گونه ای طراحی شده اند که به تنهایی شامل مواد مغذی لازم جهت رشد گیاه ها میباشند و محیط مناسب برای نگه داشتن گیاه و رشد ریشه ها را فراهم میکنند. فرمولاسیون آنها بصورت انحصاری میباشد و فرایندهای تولید آنها متفاوت و پیچیده است. این بسترها عموما به مرور زمان در آب خرد میشوند. این گونه بسترها در رنگها و سایزهای متفاوت طراحی و تولید میشوند که از برندهای معروف آن میتوان به آمازونیا ساخت شرکت ADA اشاره کرد.جهت اطلاعات تکمیلی در خصوص این بستر و همچنین خرید آن اینجا را کلیک کنید

بسترهای حاوی مواد مغذی (base layers) :این دسته از بسترها حاوی مواد غذایی لازم میباشند و نیازمند یک لایه ماسه (gravel)  به ضخامت 2 تا 3 سانتیمتر میباشند که بر روی آنها ریخته میشود تا از آلوده شده آب به دلیل ذرات قابل حل موجود در بستر جلوگیری کند و محیطی برای نگه داشتن گیاه و رشد ریشه ها فراهم کند. فرمولاسیون آنها جنبه تجاری داشته و در اغلب موارد بر روی بسته بندی اطلاعاتی ذکر نمیشود. در کل عموما حاوی لاتریت به عنوان منبع آهن و گرانیت نارنجی بعنوان منبع پتاسیم و دیگر افزاینده ها میباشند. از برند های معروف میتوان به اکوا بیسیس(Aqua Basis)ساخت شرکت JBL اشاره کرد. کودها با فرم های دیگری نیز تولید میشوند که بصورت فشرده میباشند و مواد معدنی لازم برای رشد گیاهان را فراهم میکنند و به شکل قرص, کپسول و استیک تولید میشوند.
 

 

مشاهده محصولات بستر در فروشگاه آنلاین چشم انداز آبی .

expand_less