امروزه، کودهای زیادی در فروشگاه ها وجود دارند که می توانند بسیار پر کاربرد باشند، اما کدام یک از آنها بهترین گزینه است؟ عامل اصلی که باید در نظر بگیرید این است که آیا شما از CO2 استفاده میکنید یا نه. اگراستفاده میکنید، نیاز دارید انواع مختلفی از کودها را انتخاب کنید. ما هر دو مورد استفاده از کود در تانک با سیستم  CO2و بدون سیستم CO2  را به صورت مختصر در زیر برای شما توضیح خواهیم داد.
هنگام استفاده از کود در تانک خود باید به یک نکته حتما توجه داشته باشید: آیا این کود برای تانک با سیستم CO2 مناسب است یا خیر. کودهایی که برای تانک هایی با سیستم CO2 طراحی شده اند هیچ ماده مغذی درمقیاس زیاد (مقیاس ماکرو) مانند (نیترات، فسفات و پتاسیم) به تانک شما اضافه نمیکنند. این ترکیبات که برای گیاهان ضروری هستند در آب شیر نیز به مقدار کافی وجود دارند بنابراین خرید کودی که حاوی این ترکیبات است باعث بروز مشکلاتی میشود.
اگر شما از جمله افرادی هستید که در حال حاضر از سیستم CO2در تانک خود استفاده میکنید و یا قصد استفاده از آن را دارید، بسیار مهم است که در انتخاب کود مناسب نهایت دقت را داشته باشید چون شما احتمالا بسته به نوع برند به بیش از یک بطری احتیاج خواهید داشت و هنگام استفاده از کود به این نکته توجه کنید که بهتر است فقط از یک برند استفاده کنید زیرا مخلوط کردن برندهای متفاوت میتواند مشکل افرین باشد. بنابراین با دقت برند مناسبی را انتخاب کنید و فقط از همان استفاده کنید.
با انتخاب برندی مانند ADA که نزد علاقه مندان بسیار محبوب است به شما این فرصت داده میشود تا بتوانید از انواع مختلفی از کودها استفاده کنید و بر مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاهانتان کنترل کامل داشته باشید. مواد غذایی که این برند فراهم میکند مانند فسفر، نیتروژن، آهن و پتاسیم در حد مناسب در اختیارتانک شما قرار میگیرد. با توجه به دامنه ای که این برند برای استفاده مشخص میکند میتوانید مقادیر مناسب برای مصرف گیاهان خود را تعیین کنید.  
برخی از علاقه مندان، به دنبال کاهش میزان کود مصرفی برای ایجاد زندگی ساده تر هستند. دلیل اصلی اینکه برخی از تولید کنندگان محصولی تحت عنوان "همه چیز در یک بطری" را طراحی کرده اند این است. برند Seachem نمونه ای از کودهایی هستند که به خوبی میتوانند مواد مغذی گیاهان تانکی با سیستم CO2 را فراهم کنند. بطری های مناسب این برند هیچ ماده مغذی را بیش از حد به تانک اضافه نمیکند و بسیار مقرون به صرفه هستند.
این نکته بسیار مهم است که هنگام استفاده از کودها وحشت زده  نشوید . یک تصور غلط و رایج این است که اضافه کردن کود باعث رشد جلبک میشود, که قطعا علت رشد جلبک این نیست. در گذشته هنگامی که رشد جلبک گسترش میافت (البته این مساله را امروزه هم گاهی میشنوم) مردم کوددهی را متوقف میکردند. آنها تصور میکردند مواد مغذی باعث ایجاد این مشکل هستند. گرسنه نگه داشتن گیاهان خود از مواد مغذی، داشتن فیلتری که در طول یک ساعت جریان کافی از آب را تصفیه نمیکند، اعمال روشنایی برای مدت بیش از حد نیاز، تعویض نکردن آب تانک در طول هفته و نوسان سطح CO2 باعث ایجاد جلبک میشود.
 با اطمینان از اینکه هرگز مقادیر ماده مغذی را در آکواریوم خود محدود نمیکنید، شما میتوانید آنچه گیاهانتان به آن نیاز دارند را فراهم کنید، و به عنوان نتیجه آنها با زیبا و شاداب بودن و رشد سریع به شما پاسخ میدهند. من همچنین نظریات و مفاهیم عجیبی درباره استراحت دادن به گیاهان از میزان نوردریافتی خوانده ام که قطعا درست نسیتند. با این کار تفاوتی برای گیاهان ایجاد نمیشود اما جلبک ها بسیار سریع تر از گیاهان میتوانند پاسخ دهند چون کوچکتر هستند و در مقابل تغییرات تغییرپذیرتر هستند. این مساله به همین سادگی است که بیان شد اما میتواند با توجه به حجم بالای اطلاعات غلط موجود در منابع مختلف پیچیده شود. آخرین نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم در مورد میزان مصرف کود است، من به شما توصیه میکنم به صورت روزانه به گیاهان خود کود دهید بنابراین گیاهانتان به میزان مشخصی و به طور منظم مواد مغذی دریافت خواهند کرد. اگر روی بطری میزان مصرف هفتگی نوشته شده است آن را بر هفت تقسیم کنید و به صورت روزانه مصرف کنید. تا زمانی که مقدار کافی از کود را مصرف میکنید بهترین نتیجه را دریافت میکنید اما اگر در تانک خود نشانه ای دیدید که ناشی از کمبود کود است میزان دوز مصرفی را با نسبت 25% افزایش دهید.
جهت دیدن انواع برند کودهای مایع برتر
اینجا را کلیک نمایید
در صورت نیاز به مشاوره با شماره 09126838410 تماس بگیرید .
مهدی ذوالقدر
 

expand_less