گیاهان آکواریومی نیز مانند سایر گیاهان دچار کمبود مواد غذایی میشوند که از علائم آن میتوان به رنگ پریدگی، زرد شدن گیاهان و همچنین کند شدن رشد آنها اشاره کرد. این نکته که گیاهانی که سریعتر رشد میکنند نیاز به مواد غذایی بیشتری دارند کاملا روشن است بنابراین علائم کمبود مواد غذایی در اینگونه گیاهان سریع تر مشاهده میشود همچنین کمبود مواد غذایی در آکواریوم هایی با نور زیاد در مقایسه با تانکهایی با نور کم بیشتر دیده میشود. برای درک بهترکمبود مواد غذایی انواع تست عناصر مغذی متفاوت موجود است؛ اما راه حل ساده استفاده از کودهای مایع شامل درشت مغذی ها، ریز مغذی ها، پتاسیم، آهن، فسفر و نیتروژن است که عموما دارای مقادیر تخمینی مناسبی هستند.
سایر علائم ناشی از کمبود مواد غذایی که میتوانند شما را در اصلاح دوز کودهای مایع یاری کنند عبارتند است از: زرد شدن برگها، ظاهر شدن حفره هایی شبیه سوختگی بر روی گیاهان و یا جوانه های ضعیف گیاهان. با مشاهده این علائم میتوانید مقادیر کود مایع مصرفی خود را اصلاح کنید بدون اینکه با استفاده از تستهای گران قیمت که عموما صحت مناسبی نیز ندارند، نیازی باشد. استفاده مناسب و مداوم از کودهای مایع و افزایش آنها با افزایش حجم گیاهان آکواریومی منجر به اکواریومی سرسبز با گیاهانی سالم  وشاداب خواهد شد. در بعضی موارد استفاده از قرصها و یا استیکهای مغذی که در بستر و نزدیک ریشه ها قرار داده میشوند میتوانند بسیار مفید باشند.
در نهایت باید به کربن دی اکسید به عنوان یکی از عوامل بسیار اساسی در زمینه رشد گیاهان اشاره کرد که نقش سوخت را در فرایند فتوسنتز ایفا میکند. تزریق کربن دی اکسید نقشی اساسی در داشتن آکواریومی با گیاهان انبوه ایفا میکند. مطالعات اخیر نشان میدهد افزودن کربن دی اکسید میتواند سرعت رشد را تا هفت برابر افزایش دهد، بنابراین با افزودن کربن دی اکسید نیاز اکواریم شما به مواد غذایی افزایش میابد در نتیجه لزوم افزودن کودهای مایع بیش از پیش در تانک شما احساس میشود. کودهای مایع با توجه به شرکت سازنده آنها دارای انواع متفاوتی هستند که البته در مجموع هر یک دارای تمامی مواد لازم میباشند. به عنوان مثال شرکت ADA کودهای خود را در سه نوع متفاوت عرضه میکند این در حالی است که شرکت Brightwell دارای شش نوع کود متفاوت میباشد.
در مجموع توصیه ما به دوستان علاقمند استفاده از محصولات یک برند مشخص میباشد زیرا ترکیبات آنها با توجه به سایر محصولات آن شرکت تنظیم شده است و استفاده از آنها ساده تر خواهد بود. به عنوان مثال شرکت Brightwell دارای کودهای نیتروژن و فسفر بصورت مجزا است این درحالی است که شرکت ADA هر دو این مواد را در یک بسته بندی مشخص به همراه ترکیبات دیگر ارائه میکند.

برای مشاهده و خرید کودهای مایع میتوانید به بخش محصولات کود مایع در فروشگاه آنلاین مراجعه کنید

 

expand_less