‎کمبود فضای طبیعی منجرشد که پیشگامان aquascaping ، مانند تاکاشی آمانو، به کشف یک مفهوم جدید به نام miniature aquascapes  شدند. 
‎بهره مندی از مزایای بسیاری از aquascapes مانند ، زیبایی های طبیعی، افزایش آرامش، کاهش سطح استرس و حسی از آفرینش هنری همراه با حس علوم طبیعی و تکامل. این جهان مینیاتوری به عنوا miniature aquascapes شناخته می شود، و از نزدیک با نسخه های حتی کوچکتر به نام aquascapes Picoدنبال می شود.
‎معرفی Wabi-kusa  توسط تاکاشی آمانو و ADA ژاپن اعلام شده است. این مفهوم نام تجاری جدید و بسیار هیجان انگیزکه مستقیما از ژاپن است.

 


‎تعریف وابی کوزا 


‎هیچ ترجمه تحت اللفظی از Wabi-kusa  در زبان انگلیسی وجود ندارد. "Wabi 'نشان دهنده چیزی زیبا و طبیعی و Kusa  به معنی چمن و یا گاهی اوقات "گیاه". بنابراین، Wabi-kusa را به معنای واقعی کلمه نمی توان ترجمه کرد. 

Wabi-kusa(وابی کوزا ) چیست؟


Wabi-kusa توپی از بستر که با گیاهان پوشش داده شده ، در شکل زمینی خود، بسیار شبیه به گیاهانی که به طور هیدروپونیک رشد کرده اند. این توپ بستر به طور مستقیم به یک ظرف شیشه ای کوچک با مقداری آب در آن قرار داده شده و سپس مجاز به رشد به صورت طبیعی است . 
‎این یک رویکرد بسیار متفاوت به تکنیک های aquascaping است، که در آن طرح از آکواریوم با مراقبت های برنامه ریزی شده و گیاهان با دقت نگهداری میشوند . Wabi-kusa  اجازه می دهد طبیعت به جریان آزادانه، و تولید نتایج خیره کننده. Wabi-kusa جشن درندهخویی و هرج و مرج از طبیعت است، که بسیار اغوا کننده و الهام بخش - قطعه ای از طبیعت در خانه شما، اتاق خواب و یا دفتر شما
‎بر خلاف aquascapes، Wabi-kusa  تمایل به استفاده از hardscape (از سنگ و چوب) ندارد ، اگر چه آنها می تواند اضافه شود در صورت دلخواه. ایده این است که فقط اجازه دادن به جریان طبیعت در این هنر میباشد

Wabi-Kusa
نام Wabi-Kusa اشاره به حس زیبایی شناسی Wabi-Sabi در ژاپن دارد که هرج و مرج در طبیعت را دلیل زیبایی آن می داند . Kusa به معنی علف های هرز و گیاهان است .
برخلاف روشهای معمول فروش گیاهان ، Wabi-Kusa معمولا توسط گونه های مختلفی از گیاهان پوشیده شده است
Wabi-Kusa را می توانید درون آکواریوم پر از آب یا درون ظرفی که مقدار کمی آب دارد نگهداری کنید این کار باعث می شود تا گیاه فرم زمینی خود را در یک بخش که سایر گیاهان هم وجود دارند حفظ کند .
 


شرایط نگهداری وابی کوزا :


- در صورت بسته بودن درب محفظه نیاز به آبیاری زیاد ندارد (یکبار در ماه به صورت غبارپشی)
- در هنگام باز بودن درب محفظه و نبود رطوبت کافی محیط اطراف، نیاز به غبارپاشی به صورت روزانه
دما:
بهترين دما جهت سر زنده بودن وسبز بودن گياهان ١٨ الي٢٥ درجه سانتیگراد
نور:
نياز به محيطي روشن اما بدور از نور مستقيم خورشيد

 

نویسنده : ساسان صابر 

ویرایش و ارسال : فواد مشایخی 

expand_less