کدام خاک بستر ؟

کدام برند ؟

سوالهایی که این روزها ذهن بسیاری از دوستداران اکواریوم های گیاهی را مشغول کرده و با وجود نظرات متنوع  و نسبتا کارشناسانه هنوز معادله ای پیچیده است.

قبل از هرچیز دانستن این مطلب که این بسترها چگونه تولید میشوند بسیار با اهمیت است . به دلایل شخصی من مدتها در مورد فرایند تولید این کودها تحقیق کردم و در نهایت تمام مطالب را برای دوستان عزیز شرح میدم .

تمامی این کودها  اساسا از خاک رس ترکیب شده با خاکسترهای اتشفشانی که سرشار از املاح معدنی هستند، خاک پیت که دارای هیومیک اسیدها و ترکیبتات الی است و مقداری مناسب از بافرها ساخته شده اند. درصد و نوع مواد اولیه در برندهای متفاوت یکسان نیست زیرا این فرمولها کاملا تجاری هستند.

بعد از مخلوط کردن انها با اب و ایجاد یک نوع خمیر انهارا در اسکرودر به شکل گرانول  دراورده و در نهایت در یک خشک کننده گردان خشک میکنند.

به غیر از مواد اولیه مورد استفاده دمای پخت این ترکیبات در کوره گردان بسیار مهم است. سالها پیش فردی از اقای امانو پرسیده بودند که این کود آمازیونیا چیست و اقای امانو در جواب گفته بودن این رس کباب شده است. اصولا مخلوط حاصل از مواد اولیه هرچه در دمای کمتری پخته شوند استحکام کمتری خواهند داشت و به مرور زمان متلاشی خواهند شد از طرف دیگر به دلیل اکسیداسیون کمتر دارای مواد مغذی بیشتری نیز خواهند بود. بنابراین استفاده از یک دمای مناسب برای ایجاد استحکام خوب و مواد مغذی مناسب ضروری است. پس این ذهنیت که کودهایی که به مرور خورد نمیشوند بهتر هستند کاملا اشتباه است.

با توجه به این مطلب که تجربه پدر علم است توصیه من به تمامی دوستان استفاده از برندهایی است که سابقه و تجربه بیشتری در این امر دارند است.

 

جهت خرید بسترهای مخصوص پلنت و یا بستر مخصوص میگو به بخش بستر آکواریوم در فروشگاه آنلاین مراجعه کنید

 

مهدی ذوالقدر آکواریوم چشم انداز آبی 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است 

expand_less