باسلام. ما قصد داریم مقاله ای درباره مراقبت و نگهداری یکی از ماهیان آکواریوم گیاهی بنویسیم. این ماهی که بعنوان یک نظافتچی آکواریوم گیاهی شناخته می شود کت اتو است. طول بدن این موجود 3 الی 5 سانتی متر است و حدودا 3 الی 5 سال عمر میکند. زیستگاه اصلی آنها منابع آب شیرین در آمریکای جنوبی است و معمولا بصورت گله ای زندگی میکنند و ممکن است در آکواریوم ها نیز بصورت گروهی حرکت کنند و بدنبال غذا و نظافت تانک شما باشند. این نوع ماهی به آبی تمیز، اکسیژن بالا، نیترات و آمونیاک پایین و آکواریومی با کمی جلبک جهت رشد و نگهداری و تغذیه  بهتر نیاز دارد.

 

تغذیه کت اتو

غذای اصلی این نوع کت عمدتا جلبکها می باشند. جلکهایی که به وسایل، کناره های شیشه آکواریوم و بر روی گیاهان رشد میکنند را میخورند. همچنین این موجود علاقه ی زیادی به خوردن جلبک دیاتوم دارد و میتوانید از آب برای پاکسازی چوبهایی که تازه به آکواریوم اضافه شده اند و حالت ژله ای از آنها بر روی سطح چوب ایجاد شده استفاده نمایید . به همین دلایل کت اتو یک راه حل خوب برای از بین بردن هرگونه جلبک در آکواریوم شما است. اگر جلبک در آکواریوم شما کم است باید با غذاهای کمکی مثل ویفرجلبک آنها را تغذیه کنید. همچنین سبزیجات پخته شده مانند اسفناج و کدو سبز را میتوانید بعنوان غذا به این نوع کت داد ولی این موضوع را فراموش نکنید که سبزیجات و کدو را پس از گذشت 12 ساعت از آکواریومتان خارج کنید.

 

تغذیه با غذاهای با کیفیت

خوراک ماهی با کیفیت بالا باید دارای پروتئین،مواد معدنی، ویتامین ها و چربی باشد. اسید آمینه ضروری و اسیدهای چرب برای رشد مطلوب و رشد لاروهای این ماهی ضروری می باشد. این مواد مغذی برای توسعه سیستم های عصبی، ایمنی و تولید مثل مورد نیاز است. این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ماهی شده و شیوع بیماری را به حداقل میرساند. اسید آمینه در رژیم غذایی اساسی است ولی مکمل های پروتئینی بیش از حد می توانند باعث مسمومیت این ماهی شود. ماهی اسید آمینه را به شکل آمونیاک دفع میکند که باعث افزایش سطح نیتروژن در آب می شود. سطوح بیش از حد آمونیاک برای ماهیان سمی است بنابراین در نظر داشته باشید که سیفون فراموش نشود.

 

مراقبت در آکواریوم

دمای قابل تحمل این ماهی بین 21 تا 27 درجه سانتی گراد، سختی آب بین 6 تا 15 درجه و پی اچ 6 تا 7  است. کت اتو باید در حداقل 60 لیتر آبی زندگی کند که تمیز و حاوی کمترین مقادیر آمونیاک یا نیتریت باشد و برای بهتر نگهداشتن آن باید حتما چرخه نیتروژن در آکواریوم شما شکل گرفته باشد

 

بیماری و پیشگیری

علائم عمومی می تواند ایده هایی درباره سلامت ماهیان ارائه دهد؛ مشاهده وضعیت دقیق برای درک وضعیت سلامتی ماهی ضروری است. تنفس شدید، کاهش اشتها و عدم فعالیت (برای ماهی معمولی فعال) نشان می دهد که ماهی مریض است. بیماری های شایع برای ماهی های آب شیرین عفونت قارچی و عفونت انگلی است.

مراقبت از آکواریوم به منظور حفظ ماهی از بیماری ها کمک بسزایی خواهد داشت. تغییرات دما، کیفیت آب، سطوح آمونیوم و نیتریت باید مرتبا بررسی شوند. حتما ماهی مریض را از سایر ماهی های تانک جدا کرده و در مخزنی جدا به درمان آن بپردازید تا این مریضی بین بقیه ماهیان شیوع پیدا نکند

 

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید و بتونه کمکتون بکنه که این موجود رو بیشتر بشناسید.

 

نویسنده : سیدحسام تاجیک

expand_less