میگوی رد کریستال و یا زنبوری قرمز یک گونه غیر طبیعی و کمیاب میباشد که به راحتی از روی نوارهای سفید و قرمز روی بدن شناسایی میشود و به همین دلیل به انها میگوی زنبوری قرمز گفته میشود. این گونه در اثر جهش از میگوی بلک بامبل بی برای اولین بار در ژاپن تولید شده است.

طی سالهای اخیر با اصلاح نژا، تعداد بسیار متنوعی از میگوهای زیبای رد کریستال تولید شده است که به علت تکثیر خطی و اصلاح ژنتیکیو بسیار حساس میباشند. این گونه به ابهایی با کیفیت بسیار بالا نیاز جهت تکثیر و پرورش نیاز دارد.

میگوهای رد کریستال انتخاب مناسبی برای تازه کارها به حساب نمی ایند بعلت قیمت بالا و شرایط نسبتا سخت نگهداری. در این میان دانستن اظلاعات کلیدی بسیار با اهمیت میباشد. تازه کارهایی که اطلاعات کافی و شرایت مناسب را برای نگهداری این گونه زیبا نداشته باشند در نهایت تجربه خوبی را با این میگو نخواهند داشت. قیمت بالای این گونه بیانگر حساسیت و سختی پرورش انها میباشد همچنین سرعت تکثیر وپرورش انها کمتر از سایر گونه ها میباشد. امروزه بسیاری از دوستداران این میگو در کشورهای متفاوت همچنان در حال تکثیر و اصلاح رنگهای انها هستند.

در ابتدا شرایط و پارامترهای لازم برای نگهداری این میگو را شرح خواهیم داد و در ادامه نیز به چند نکته کلیدی در زمینه پرورش انها میپردازیم.

دما:

دمای مناسب برای پرورش این میگوی رد کریستال بین 22 تا 26 در جه سانتیگراد است که کمی کمتر از لازم برای تکثیر میگوهایی مانند رد چری به حساب می اید. به همین دلیل نگهداری انها با بعضی گونه ها مانند رد چری ایده خوبی به حساب نمی اید. در این شرایط یک گونه تکثیر میشود و کونه های دیگر به مرور زمان از بین میروند.

اسیدیته:

ابهای نسبتا برای تکثیر و پروش این گونه مناسب هستند و درجه اسیدی بین 6.4 تا 7 حالت ایده الی برای تکثیر و پرورش میگوی رد کریستا به حساب می اید. بسترهایی مانند امازونیا که دارای بافرهای اسیدی میباشند توانایی اسیدی کردن اب را دارا هستند و شرایط را برای زندگی این گونه زیبا مطلوب تر خواهند کرد. بسترهایی مانند امازونیا نه تنها شرایط اب را برای نگهداری از این گونه زیبا بلکه امکان کاشت گیاهان اکواریومی را نیز فراهم میکنند.

سختی اب:

بر خلاف تصور عمومی میگوی رد کریستال ابهای با در جه سختی حدود 6 تا 8 را میپسند. با توجه به کیفیت و سختی اب در ایران بسیاری از دوست داران اقدام به تصفیه اب با استفاده از دستگاه های تصفیه اسمز معکوس میکنند جهت کاهش سختی اب. اب خروجی از این دستگاه های تصفیه فاقد سختی و یا دارای سختی بسیار کمتر از حد مورد نیاز گیاه ها و میگوها میباشد و استفاده از ترکیبات مناسب برای افزایش سختی تا حد نرمال امری ضروری به حساب می اید. در زمان نرمال کردن سختی با استفاده از مجلول ها و یا پودرهای افزاینده سختی، انهارا قبل از تعویض اب به خوبی در اب حل کنید.

نیتریت و امونیوم:

میگوهای رد کریستا به شدت به میزان نیتریت و امونیوم موجود در اب حساس مسباشند و حتی میزان بسیار کم این مواده سمی باعث مرگ انها میشود . میزان این ترکیبات باید در حدود صفر باشد. استفاده از باکتریها و تعویض اب باعث کاهش غلظت این ترکیبات در اب میشود.

نیترات:

نیترات نیز مانند نیتریت و امونیوم سمی است و میزان مناسب برای این ترکیب نیز در حدود صفر است هرچند امکان پرورش و تکثیر میگوی رد کریستال در غلظتهای کتر از صفر پی پی ام نیترات امکانپدیر است. سیفون کردن و افزودن گیاهان طبیعی به شدت در کاهش این ترکیب سمی تاثیر گذار هستند.

 

تعویض اب:

میگوهای رد کریستال به شدت به تعویض اب حساس میباشند اما تعویض اب امری لازم و اجتناب نا پذیر است.

قبل از تعویض اب حتما از ترکیبات اماده کننده اب استفاده کنید و پارامترها و دمای اب ورودی را چک کنید .برای امنیت بیشتر اب را مرتبا سیفون کنید اما در حجم کم  یعنی در حدود سی درصد در هفته.

افزودن به تانک :

قبل از افزودن میگوها به تانک از شرایط اب اطمینان حاصل کنید طبق پارامترهایی که قبلا گفته شد . هرچند میگوهای رد چری مقاومت بیشتری نسبت به رد کرستال ها دارند اما انها نیز نسبت به پارامترهای اب حساس هستند و افزودن انها بعنوان تست امری کاملا منطقی است. در هنگام انتقال حتما با حوصله و افزودن ارام اب به داخل کیسه حامل میگوها در بازهای زمانی مناسب ابن کار را انجام دهید. بسیاری افزودن قطره قطره اب را با استفاده از شلنگ و به مدت یک تا دو ساعت پیشنهاد میکنند که بنا بر تجربه شخصی من زیاد لازم به نظرنمیرسد.

در زمان انتقال میگوها برای جلوگیری از انتقال افاتی مانند سید شیریمپ و یا اب الوده حتما میگوهارا با تور به تانک انتقال دهید و از افزودن اب داخل کیسه به شدت اجتناب کنید.

در صورت مناسب نبودن شرایط اب میگوها رفتارهای عجیب مانند بی تحرک مانده و یا شنا کردن به سطح اب و سقوط به پایین را از خود نشان میدهند که در این شرایط خارج کردن انها از تانک ضروری است.

قبل از انتقال از سیکل بودن و شرایط شیمیایی اب اطمینان حاصل کنید و حتما از اماده سازهای اب استفاده کنید. بر خلاف فکر عموم سمیت اب شیر با نگهداری و هوادهی ان از بین نمیرود و حتما از اماده سازهای اب استفاده کنید.

تغذیه :

میگوهای رد کریستال همه چیز خوار هستند و استفاده از رژیم غذایی مناسب به سلامت و تولید مثل انها کمک بسیاری خواهد کرد.

توصیه ما استفاده از ترکیب مناسب سبزیجات و غذاهای تجاری است. استفاده از کدو و اسفناج اب پز برای سلامت و کیفیت رنگ میگوهای رد کریستال بسیار مفید خواهد بود. حتما باقیمانده غذا را از تانک خارج کنید.

میگوها به صورت متناوبا پوست اندازی میکنند. پوسته های جدا شده را از تانک خارج نکنید. میگوها تغذیه از پوسته های قبلی خود و سایر همنوعان خود کلسیوم لازم برای تولید پوسته جدید را بدست می اورند.

استفاده از غذاهای دارای برند معتبر در دراز مدت  تاثیر زیادی در کیفیت و سلامت میگوهای شما خواهد داشت.

خطرات:

گیاهان و میگوها مکملهای خوبی برای یکدیگر هستند اما در بعضی موارد این امر میتواند خطرناک باشد بخصوص زمانی که از سیستم های دی اکسید کربن دستساز استفاده میشود و یا میزان دی اکسید کربن بیش از حد باشد.

گیاهان در شب تولید دی اکسید کربن میکنند که این امر باعث کاهش شدید اسیدیته بخصوص در ابهایی با سختی کم میشود و میزان اکسیژن موجود در اب نیز به شدت کاهش میابد که این امر میتواند بسیار خطرناک باشد. در مواقع لزوم استفاده از پمپ هوا لازم به نظر میرسد و استفاده از بافرها جهت افت شدید اسیدیته نیز کمک زیادی به سلامت میگوهای شما خواهد کرد.

استفاده از کودهای مایع معتبر بسیار توصیه میشود. کودهایی با میزان بالای مس و سایر ترکیبات بسیار خطرناک است.

 

شرایط تانک:

با توجه به قیمت بالای اینگونه برای تکثیر انها بهتر است ماهی به تانک اضافه نشود. استفاده از خزه ها و چمنها امکان مخفی شدن انهارا فراهم میکند و در صورت نگهداری در کنار ماهیها احتمال تکثیر انها را چند برابر خواهد کرد.

استفاده از فیلتر بیولوژیکی و بستر مناسب بسیار با اهمیت است. توصیه ما افزودن یک میگو برای هر لیتر از اب است هرچند امکان نگهداری تعداد بیشتر نیز در شرایط مطلوب وجود دارد.

اضافه کردن چوبهای مناسب و برگ بادام هندی نیز برای بهبود شرایط اب و تغذیه میگوهای رد کریستال بسیار توصیه میشود.

 

پرورش و تکثیر:

در دمای 24 درجه و شرایط اب منسب میگوهای ماده به سرعت بارور میشوند. در این شرایط ماهیهارا از تانک خارج کنید و محل های مناسب برای مخفی شدن نوزادان فراهم کنید با افزودن خزه ها و چوبهای مناسب. استفاده از فیلتر اسفنجی برای جلوگیری از مکیده شدن نوزادان به داخل فیلتر بسیار مهم است . پس از گذشت چهار تا پنج هفته نوزاد ها بالغ شده و شرایط باروری را دارا میباشند برای تولید نسل جدید. در این مرحله برای تولید نسلهای بهتر جدا کردن انها طبق کیفیت ضروری است.

میگوهای رد کریستال بر حسب کیفیت و رنگ درجه بندی میشوند. درجه ها بر روی قیمت انها بسیار تاثیر گذار است . به طورکلی با افزایش رنگ سفید و کاهش رنگ قرمز درجه انها از نظر کیفیت افزایش میابد و طبیعتا به علت کاهش تنوع ژنتیکی حسایت انها به شرایط نیز بیشتر خواهد شد.

با کانال تلگرام آکواریوم چشم انداز آبی همراه باشید 

https://telegram.me/aquacaspichannel
expand_less