سلام

امروز قصد داریم مقاله ای درباره تفاوت آکواریوم های گیاهی و آکواریوم هایی که گیاه دارند حضورتان تقدیم کنیم. اما فرق این دو کلمه در چیست؟

آکواریوم هایی که امروزه به آنها آکواریوم گیاهی تلقی می شود به آکواریوم هایی میگویند که تمامی تجهیزات حرفه ای را دارا باشند و طبق یک اصول و برنامه جلو روند اما آکواریوم هایی که گیاه دارند صرفا تمامی تجهیزات حرفه ای را دارا نمی باشند و شاید هم اصلا هیچ تجهیزات حرفه ای جهت نگهداری از گیاه را نداشته باشند.

آکواریوم های گیاهی دارای 5 مشخصه اصلی هستند که با دیدن این 5 مورد میتوان گفت این یک آکواریوم گیاهی است این مشخصه ها عبارتند از: 1- بستر و یا شن مخصوص آکواریوم های گیاهی که هیچگونه تغییری در پارامترهای آب ایجاد نمیکند و یا تشکیل شده از هر دو مورد 2- نور مخصوص گیاه های آکواریومی که بهترین رنج کلوین را برای گیاهان آکواریومی دارا باشند که این رنج 6500 کلوین میباشد. نورهایی هم برای رشد گیاهان خشکی وجود دارد اما برای آکواریوم گیاهی از این نوع نورها استفاده نمیشود چون شرایط نوری آن با شرایط نور آکواریوم گیاهی متفاوت می باشد 3- فیلتراسیون که معمولا برای آکواریوم های گیاهی از فیلتر سطلی استفاده می شود. به فیلتر سطلی قلب آکواریوم گیاهی نیز گفته می شود چون اگر  فیلتری نامناسب انتخاب گردد شرایط محیطی و پارامترهای آب را بر هم میزند که این خود یک موضوع حائز اهمیت می باشد 4- سیستم کربن دی اکسید که معمولا تشکیل شده ازکپسول، مانومتر (که بهترین گزینه مانومتر شیر برقی دار است که خیال شما از هر جهت راحت باشد)، شیر یکطرفه که به سوپاپ یکطرفه نیز مشهور است، حباب شمار، شلنگ مخصوص Co2، نشانگر دی اکسید کربن و در نهایت دفیوزر (حلال و پودر کننده دی اکسید کربن) 5 – کودهای مایع که مواد مغذی هستند که برای رشد گیاهان و همچنین نیازهای غذایی گیاه از آنها استفاده می شود و معمولا از بهترین مارک های دنیا می باشد. اگر شما تمامی تجهیزات بالا را داشته باشید میتوانید بگویید که من یک آکواریوم گیاهی دارم البته فراموش نکنید کنار این تجهیزاتی که گفته شد تجهیزاتی همچون تسترهای آب، دستگاه تصفیه آب RO، محلول های افزایش دهنده GH  و KH و بهبود دهنده های آب و ... نیز برای بهتر نگهداری از یک آکواریم گیاهی لازم می باشد که در این شرایط شما می توانید از تمامی گیاهان آکواریومی به خوبی نگهداری کنید، اما آکواریوم هایی که گیاه دارند و تجهیزات گفته شده فوق را یا کلا ندارند و یا چندتا از آنها را دارند به آنها نمیتوان آکواریوم گیاهی تلقی کنیم , (شاید هم از گیاهان مصنوعی در آکواریوم استفاده کرده باشند) چون نمیتوان در آنها از تمامی گیاهان آکواریومی نگهداری کرد بطور مثال چمن ها، چون همانطوری که میدانید چمن ها به بستر، نور، دی اکسید کربن، گردش آب مناسب و مواد مغذی جهت رشد نیاز دارند. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله تفاوت آکواریوم گیاهی با آکواریومی که گیاه دارد را به شما بیان کرده باشیم تا دیگر این دو واژه را با هم یکسان ندانید.

 

 

نویسنده : سیدحسام تاجیک

expand_less