آیا تا بحال به اعداد و ارقام نوشته شده بر روی کودهای مایع توجه کردین و میدونید این اعداد معرف چی هستن؟


اولین چیزی که همه باید بدونن  هر وقت هر کودی رو که میخرید  حتما دستورالعملش رو  کامل و دقیق بخونید معمولا چیزهایی روی این کودها  نوشته شده که  به شما خیلی کمک میکنه  که بتونید اونارو  درست استفاده بکنید  روی هر کود یه دوز نوشته شده  بطور مثال 5 میل برای 280 یا 5 میل برای 100 لیتر روزانه یا هفتگی و یا هرچیز دیگه ای  این دوز به دوز تخمینی مشهور است یعنی این دوز دوز قطعی تانک شما  نیست و شما نمیونید  همگی از این دوز برای تانکتون  استفاده بکنید  هر آکواریومی شرایط خودش رو داره  و میشه این کود و دوز رو با توجه به شرایط آکواریوم کم و زیاد کرد و این مطلب خیلی مهم است.

 یه نکته دیگه ای که میخواییم بهتون بگیم موقع مصرف کود باید کاملا مطالب پشت رو بخونید بعنوان مثال کود نیتروژن سیکم، توی این کود قشنگ  قید شده که اگر شما نیترات رو 10 خوندید باید اونو ضربدر 2 بکنید تا بفهمید دقیقا نیترات تانک شما چقدر است چون نصف ترکیبات نیتروژنی موجود توی کود سیکم نیترات هست و الباقی فرم های دیگری هستن که توی تست نشون داده نمیشن. ویا این عدد برای کودهای آکواویترو 4/1 است یعنی اگر شما نیترات تانکتون 5 باشه شما میتونید 20 ppm داشته باشید .

نکته بعدی که وجود داره راجع به کودهای درشت مغذی است. معمولا شما سه عدد مجزا که با یه خط تیره از هم جدا شده اند روی این کودها میبینید مثلا 1-0-0 یا 3-0-0 یا 1-3-0 .این اعداد چی هستن؟؟؟ این اعداد در اصل نشاندهنده درشت مغذی های موجود توی این کود هستن که به ترتیب بیانگر نیتروژن –فسفر-پتاسیم که به NPK مشهورند. پس این سه تا عدد که با یه فاصله از هم جدا میشن بیانگر NPK کود هستند که دوز آنهارا توی هر کودی مشخص میکنه که این اعداد میتوانند معیار خوبی باشن بعنوان مثال اگر شما کود نیتروژن سیکم رو در دسترس نداشته باشید و خواستید از یک نیتروژن دیگه استفاده کنید و خواستید دوزش رو بر مبنای سیکم تکمیل کنید میتونید از این عدد استفاده بکنید تا بتونید دوز بندی رو دقیق تر انجام بدید.

 

expand_less