جلبک شاخ گوزنی (Staghorn algae (Compsopogon sp. به گروه جلبک‌های قرمز تعلق دارد. این جلبک را می‌توان به راحتی از رفتار رشدشان که شبیه شاخ گوزن است شناسایی کرد. هرچند این جلبک دارای سایه‌های خاکستری است، اگر مقداری از آن را در الکل قرار دهید، به رنگ قرمز دیده خواهد شد. این جلبک معمولاً روی عناصر دکوراتیو و تجهیزات مورداستفاده در آکواریوم و حاشیه برگ‌ها دیده می‌شود و حذف دستی آن راحت نیست. همچنین به نظر می‌رسد که برای بیشتر موجودات جلبک خوار آکواریوم جذاب نیست.

 

دلایل ایجاد:

در آکواریوم‌های گیاهی که از کودهای مایع در آن‌ها استفاده می‌شود، ظهور این جلبک می‌توان نشان‌دهنده مصرف بیش ‌از اندازه کود آهن باشد. در این حالت مقدار استفاده از کود آهن را کاهش داده و در صورتی که کیت‌های تست آهن موجود است، غلظت آهن را اندازه گرفته و مقدار آن را بین 05/0 تا 1/0 میلی‌گرم بر لیتر تنظیم کنید. غلظت آهن در صورت استفاده از کودهای آهن کیلیت شده (chelated iron fertilisers)، نباید قابل‌اندازه‌گیری باشد؛ زیرا این‌گونه از ترکیبات آهن دار به سرعت توسط گیاهان جذب می‌شوند و در نتیجه بلافاصله پس از کود دهی غلظت آن کاهش یافته و ناپدید می‌شوند. استفاده از کود آهن را تا زمانی که گیاهان آکواریوم علائم نقصان آهن (مانند انشعابات ریشه‌ای سفیدرنگ) را نشان نداده‌اند، مرحله به مرحله کاهش دهید.

همچنین همیشه گیاهان را با مقدار فراوانی از CO2 و درشت مغذی‌ها (NPK) به صورتی متعادل تغذیه کنید. در صورتی که یکی از این عناصر به مقدار کافی تأمین نشود، رشد گیاهان محدود گردیده و مواد مغذی دیگر مانند عنصر آهن و ریزمغذی‌ها انباشته می‌شوند. (مطابق قانون حداقل لی‌بیگ Liebig minimum law)(مطابق قانون اهان محدود میگردد.ار کافی تامین نشود ، رشد گیاهان محدود میگردد.

 که بیان می‌کند که در فرآیند رشد، مقدار کمترین ماده مغذی است که عامل محدودکننده رشد است حتی در صورتی که سایر مواد مغذی به مقدار فراوان در دسترس باشد.). در این حالت این نامتوازنی و انباشت در مواد غذایی، می‌تواند عامل رشد جلبک‌های قرمز مانند جلبک شاخ گوزن، جلبک مویی (beard algae) و جلبک قلمویی (brush algea) باشد.

ازآنجایی‌که نامتوازن بودن مواد مغذی می‌تواند ناشی از نگهداری سهل‌انگارانه باشد، اینجا بر تعویض مرتب آب تاکید می‌کنیم. پیشنهاد می‌گردد که هر هفته حدود 30 تا 50 درصد آز آب آکواریوم را سیفون کنید. این کار از انباشته شدن مواد غذایی و سایر مواد ناخواسته جلوگیری می‌کند.

طریقه کنترل جلبک شاخ گوزنی

اگر مشکل جلبک شاخ گوزن در تانک شما وجود دارد ما محصولاتی مانند seachem excel را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از استفاده از این محصول مطابق دستورالعمل سازنده، این جلبک به رنگ سفید یا صورتی تغییر رنگ می‌دهد. بعد از این زمان می‌توانید استفاده از این محصول را متوقف کنید. جلبک‌های مرده توسط میگوها و یا سایر ساکنین آکواریوم خورده می‌شوند.

اگر این درمان مؤثر واقع نشد، این بار این محصول را مستقیماً با استفاده از یک سرنگ بر روی جلبک‌ها تزریق کنید. در این روش علاوه بر seachem excel می‌توانید از هیدروژن پراکساید (آب اکسیژنه) نیز، استفاده کنید. در روش تزریق مستقیم توجه به دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه قبل از تزریق فیلتر خود را خاموش کنید و بعد از سپری شدن دقایقی بعد از تزریق، آن را مجدداً روشن کنید و دوم اینکه استفاده از این روش‌ها امکان دارد برای بعضی گیاهان ایجاد مشکل نماید. به عنوان مثال تزریق آب اکسیژنه بر روی خزه‌های ریکاردیا (Riccardia sp.) و ریکسیا (Riccia fluitans) دارای تأثیرات منفی است.

 

امیدواریم توانسته باشیم شما را این نوع جلبک و حذف آن آشنا کرده باشیم

 

نویسنده: جواد اسلامی

expand_less